La comunicación, piedra angular en el cuidado de enfermería
Fecha
2013-12-12Autor(es)
Madrigal Ramírez, Martha Cecilia; Universidad de AntioquiaForero Pulido, Constanza; Universidad de Antioquia
Escobar, Carmen Liliana; Universidad de Antioquia
Publicador
Pontificia Universidad Javeriana - Facultad de Enfermería
Tipo
Artículo de revista
ISSN
2027-128X
0124-2059
COAR
Artículo de revistaCompartir este registro
Citación
Título en inglés
Communication, a cornerstone in the nursing careResumen
Este trabajo se realizó en el momento del alta de los pacientes de una IPS de Medellín, Colombia. Objetivo: comprender el significado que tienen para un grupo de pacientes y sus familiares las estrategias comunicativas que emplean los estudiantes de enfermería cuando dan indicaciones para el cuidado en casa. Metodología: estudio cualitativo etnográfico; se emplearon 100 horas de observación, en el momento del alta y 15 entrevistas a pacientes y familiares. Se garantizó la confidencialidad en la divulgación de los datos. Resultados: los estudiantes imparten indicaciones, por medio de mensajes, demostraciones y material escrito, asumiendo que el paciente desconoce su situación de salud. Dichos mensajes pueden ser olvidados, recordados o modificados de acuerdo con el significado que le dan los pacientes de comprensivos o útiles. Conclusiones: los estudiantes de enfermería deben aprender habilidades comunicativas que les permitan establecer una relación de ayuda efectiva con el paciente y su familia.ABSTRACTThis work was performed at patient discharge time in an IPS in Medellin, Colombia. Objective: To understand the meaning for a group of patients and their families of the communicative strategies used by students when they give directions for nursing home care. Methodology: qualitative ethnographic study. It involved 100 hours of observation, at the time of discharge and 15 interviews with patients and families. The participants were guaranteed confidentiality in disclosure of data. Results: Students taught indications, through messages, demonstrations and written material, assuming that the patient is unaware of their health status. These messages can be forgotten, remembered or modified according to the meaning the patients give to them, either comprehensive or useful. Conclusions: Nursing students must learn communication skills that enable them to establish an effective helping relationship with the patient and his family.
Abstract
This work was performed at patient discharge time in an IPS in Medellin, Colombia. Objective: To understand the meaning for a group of patients and their families of the communicative strategies used by students when they give directions for nursing home care. Methodology: qualitative ethnographic study. It involved 100 hours of observation, at the time of discharge and 15 interviews with patients and families. The participants were guaranteed confidentiality in disclosure of data. Results: Students taught indications, through messages, demonstrations and written material, assuming that the patient is unaware of their health status. These messages can be forgotten, remembered or modified according to the meaning the patients give to them, either comprehensive or useful. Conclusions: Nursing students must learn communication skills that enable them to establish an effective helping relationship with the patient and his family.
Palabras clave
Salud; Enfermeríacomunicación; educación; cuidado de enfermería; investigación cualitativa; Atención al paciente; enfermería; calidad de vida; Medellín (Colombia); comunicación en enfermería; Estudio de casos; cuidado y tratamiento; cuidado domiciliario; communication;
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communication; education, nursing; qualitative research.
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comunicação; educação; atendimento em enfermagem; pesquisa qualitativa; patient care; enfermagem; qualidade de vida; Medellín (Colômbia); comunicação em enfermagem; estudo de caso; cuidados e tratamento; atendimento domiciliar.
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