Adaptaciones metodológicas para el análisis del discurso de niños con discapacidad intelectual: narrando sin lenguaje
Fecha
2017-02-23Publicador
Pontificia Universidad Javeriana - Facultad de Comunicación y Lenguaje
Tipo
Artículo de revista
ISSN
2027-2731
0120-4823
COAR
Artículo de revistaCompartir este registro
Citación
Título en inglés
Methodological Adaptations for the Discourse Analysis of Children with Intellectual Disability: Narrating Without a LanguageResumen
Dada la necesidad de comprender las formas de comunicación de personas con discapacidad intelectual para favorecer su participación social, este estudio trata la narración como una instancia discursiva autogestionada más allá del lenguaje. El objetivo es sistematizar una metodología que permita explorar su discurso narrativo usando una perspectiva multimodal. La descripción corresponde a las narraciones de quince escolares chilenos con discapacidad intelectual y escaso desarrollo de la lengua oral, pero con intención narrativa.
Abstract
Given the need to understand the forms of communication of people with intellectual disability, as to favor their social participation, this study deals with narration as a self-managed instance of discourse beyond language. The purpose is to standardize a methodology which allows us to explore their narrative discourse using a multi-modal perspective. The description corresponds to narrations of fifteen Chilean children of school age with intellectual disability and low development of oral language, but who have narrative intent.
Based on the adaptation of a retelling task, we perform a discourse analysis on their multi-modal productions and we observe narratives focused on the actions of the characters and built based on a combination of communicative resources.
Estadísticas Google Analytics
Colecciones
- Signo y Pensamiento [960]