La comunicación como espectáculo y dispositivo epistemológico
Date
2011-04-15Authors
D'Alessio Ferrara, LucréciaPublisher
Pontificia Universidad Javeriana - Facultad de Comunicación y Lenguaje
Type
Artículo de revista
ISSN
2027-2731
0120-4823
COAR
Artículo de revistaShare this record
Citación
Metadata
Show full item recordEnglish Title
Communication as a show and epistemological deviceResumen
A partir de un proyecto de investigación más amplio y en curso en el que se analizan algunos conceptos que identifican la posible representación que la comunicación hace de sí misma, el presente trabajo estudia la constante adopción del concepto creado por Guy Debord en trabajos de naturaleza académica. Aunque no se proponga como base teórica de la comunicación, se observa que la sociedad del espectáculo ha sido señalada como la matriz conceptual y, tal vez, la causa primordial e indispensable de la visibilidad comunicativa. El trabajo parte del análisis de dicho concepto para identificar las múltiples inferencias que de él surgen y sus transformaciones históricas, teóricas, culturales y políticas.
Abstract
Starting from a larger and ongoing research project in which some concepts that identify the possible representation that communication makes of itself are analyzed, this work studies the constant adoption of the concept created by Guy Debord in works of an academic nature . Although it is not proposed as a theoretical basis for communication, it is observed that the society of the spectacle has been identified as the conceptual matrix and, perhaps, the essential and indispensable cause of communicative visibility. The work starts from the analysis of this concept to identify the multiple inferences that arise from it and its historical, theoretical, cultural and political transformations.
Link to the resource
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/2455
Google Analytics Statistics
Collections
- Signo y Pensamiento [960]