Adolescentes latinoamericanos en España: Aculturación, autonomía conductual, conflictos familiares y bienestar subjetivo
Date
2017-08-14Authors
Lara, LauraPublisher
Pontificia Universidad Javeriana
Type
Artículo de revista
ISSN
2011-2777
1657-9267
COAR
Artículo de revistaShare this record
Citación
Metadata
Show full item recordEnglish Title
Latin American adolescents in Spain: Acculturation, behavioral autonomy, family conflicts and subjective well-beingResumen
En este estudio se analiza la relación de los perfiles de aculturación de 331 adolescentes latinoamericanos residentes en España con sus niveles de autonomía conductual, los conflictos que mantienen con sus progenitores y su bienestar emocional. Los resultados confirman la existencia de las cuatro estrategias de aculturación propuestas por Berry (integración, separación, asimilación y marginación), sin embargo no se encontró relación entre estos perfiles ni con los niveles de autonomía conductual de los adolescentes ni con la frecuencia de conflictos que mantienen con sus progenitores. Por último, los jóvenes que optaron por la estrategia de marginación fueron los que estuvieron menos satisfechos con sus vidas.
Abstract
In this study, we analyze the acculturation profiles of 331 Latin-American adolescents living in Spain, and their relation with their levels of behavioral autonomy, conflicts with their parents, and their subjective well-being. Results confirm the existence of four acculturation strategies: integration (n=113), separation (n=100), marginalization (n=63), and assimilation (n=55). Regarding differences between profiles, results from analyses of variance showed there were not statistical differences in adolescents’ behavioral autonomy, nor in the frequency of parent-adolescent conflict; there was in subjective well-being, being the marginalization profile the one that presenting less life satisfaction.
Link to the resource
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/8364
Google Analytics Statistics
Collections
- Universitas Psychologica [1206]