Representaciones sociales de docentes del Colegio Simón Rodríguez sobre la Inclusión
Date
2019-11-25Directors
Collazos Aldana, JaimeEvaluators
Cuenca Hernández, Andrea XimenaPublisher
Pontificia Universidad Javeriana
Faculty
Facultad de Psicología
Program
Psicología
Obtained title
Psicólogo (a)
Type
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
Share this record
Citación
Metadata
Show full item record
PDF documents
English Title
Simón Rodríguez school's teachers social representation on inclusionResumen
La investigación abordó las representaciones sociales de los docentes tanto de primaria como de bachillerato, pertenecientes a la institución educativa pública de jornada única Colegio Simón Rodríguez en Bogotá, sobre la inclusión. Se utilizó una metodología de investigación cualitativa con un enfoque fenomenológico y un análisis procesual en donde se hace una caracterización de la institución educativa y se aplican dos instrumentos de recolección de datos: redes de asociaciones a una muestra de 30 docentes del colegio y entrevistas semi-estructuradas, previamente validadas, a una muestra de 7 docentes que habían participado en la aplicación de las redes de asociaciones. Para analizar las representaciones sociales de los docentes frente a la inclusión se tuvo en cuenta las categorías de análisis de políticas, prácticas y culturas inclusivas así como los ejes de análisis correspondientes al papel del individuo, la familia y la institución educativa. Se concluye que las representaciones sociales sobre la inclusión en los docentes de la institución están ligadas a un proceso de integración educativa contemplando a los estudiantes desde una perspectiva del déficit, acompañado de algunos factores contextuales que generan vulnerabilidad.
Abstract
The approach of the investigation consisted in the social representations about inclusion from the Simón Rodriguez School’s teachers. A qualitative investigation methodology was used with a phenomenalogic approach, through a procedural analysis method, which included the characterization of the community inside of the education institution, and the use of two data collections methods: associations nets to a sample of 30 teachers from the same school, and semi-structured interviews, previously validated, to a sample of 7 teacher who had participated in the association net’s application. To explain the social representations of the teachers about inclusion, three categories were proposed: politics, practiques and inclusive culture. The recollected data was analysed through these three categories, and also, in the discussion, it was organized and interpreted through three emerging categories: individual, family and the educative institution. It was concluded that the social representations from the teachers about inclusion, are connected and related to the educational process of integration, in which students are seen from a deficit perspective, usually linked to external contextual factors which make individuals prone to vulnerability.
Spatial coverage (cities)
Bogotá (Colombia)Spatial coverage (Municipalities of Colombia)
Bogotá, D.C. (Bogotá, Colombia)Spatial coverage (departments of Colombia)
Cundinamarca (Colombia)Spatial coverage
ColombiaThemes
Psicología - Tesis y disertaciones académicasRepresentaciones sociales
Educación inclusiva - Bogotá (Colombia)
Educación - Aspectos sociales - Bogotá (Colombia)
Google Analytics Statistics
Collections
- Psicología [903]