Influencia de la Educación Religiosa Escolar a la diversidad cultural
Date
2019-11-27Authors
Nastul Rosero, Ximena CarolinaRosero Cuaichar, Yuli Marcela
Rodríguez Pénate, Ibeth Karina
Tamayo Mahecha, Derly Paola
Directors
Cárdenas León, Diana MilenaPublisher
Pontificia Universidad Javeriana
Faculty
Facultad de Teología
Program
Licenciatura en Ciencias Religiosas
Obtained title
Licenciado (a) en Ciencias Religiosas
Type
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
Share this record
Citación
Metadata
Show full item record
PDF documents
English Title
Influence of School Religious Education on cultural diversityResumen
Este trabajo de investigación tiene como objeto dar un acercamiento a los aportes que Paulo Freire le da a la ERE, desde las categorías de identidad, cultura y pedagogía. Durante el desarrollo de los tres capítulos: Capitulo I: La identidad en nuestra sociedad educativa: El problema de la identidad hoy dentro del aula de clase; Capitulo II: La cultura en el ámbito de la Ere: causas que ha llevado a la perdida de la cultura de la ERE en los jóvenes del grado 11; A de la Institución la Ribera Montería Córdoba; Capitulo III: Conversión aportes de Paulo Freire a la Pedagogía integral. Desde ese humanismo y esa fuerza trasformadora que caracteriza a Freire Recordamos la importancia de la identidad en el ser humano, la riqueza en la diversidad cultural y la necesidad de una pedagogía crítica e integral.
La identidad en el niño se construye, influye: el hogar, la cultura, el contexto social en donde se desarrolla. La identidad hace sujetos de acciones, en la sociedad con un pensamiento propio, crítico e influyente. La cultura influye en la formación de los individuos, es necesario comprender la riqueza que hay dentro de ella, pero también es necesario hacer nueva cultura, más justa, más amorosa, más pensante, crítica y trasformadora. La pedagogía propuesta por Paulo Freire es crítica e integral. Una pedagogía para todos que forme un pensamiento crítico, transformador desde la base del amor, la igualdad, las justicia y la educación.
Abstract
In this research work is aimed to give an approach to the contributions that Paulo Freire gives to ERE, from the categories of identity, culture and pedagogy. During the development of the three chapters: Chapter I: Identity in our educational Society: The problem of identity today in the classroom; Chapter II: Culture in the field of Ere: causes that has led to the loss of the culture of ERE in the youth of the 11th – A grade, From the institution La Ribera Monteria Córdoba; Chapter III: Converting contributions from Paulo Freire to integral pedagogy. From this humanism and that transforming force that characterizes Freire we remember the importance of identity in the human being, Richness in cultural diversity and the need for a critical pedagogy in integral.
The identity in the child is built; Influences the home, the culture, the social context in which it develops. Identity makes us subject to actions, positions us in our society with our own thinking, critical and influential. Culture influences the formation of individuals, it is necessary to understand the richness that is in the culture, but it is also necessary to make new culture, fairer, more loving, more thoughtful, critical and transformative. The pedagogy proposed by Paulo Freire is critical and integral. A pedagogy for all that forms a critical thought, transformer from the base of love, equality, justice and education.
Spatial coverage (cities)
Montería (Colombia)Spatial coverage (Municipalities of Colombia)
Monteria (Córdoba, Colombia)Spatial coverage (departments of Colombia)
Córdoba (Colombia)Spatial coverage
ColombiaCommunity
Estudiantes grado onceThemes
Licenciatura en ciencias religiosas - Tesis y disertaciones académicasEducación religiosa - Aspectos socioculturales - Colombia
Identidad cultural
Google Analytics Statistics