Beyond cultural stereotypes, a new window to experience intercultural communicative competent encounters through a task-based didactic unit
Date
2019-11-26Authors
Robles Vega, Luisa FernandaDirectors
Chala Bejarano, Pedro AntonioEvaluators
Paredes Restrepo, DarioPublisher
Pontificia Universidad Javeriana
Faculty
Facultad de Comunicación y Lenguaje
Program
Licenciatura en Lenguas Modernas
Obtained title
Licenciado (a) en Lenguas Modernas
Type
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
Share this record
Citación
Metadata
Show full item record
PDF documents
English Title
Beyond Cultural Stereotypes, a New Window to Experience Intercultural Communicative Competent Encounters through a Task-Based Didactic UnitResumen
Conocer una cultura por primera vez implica ser consciente no solo de la lengua sino también del trasfondo cultural en el que ella se sitúa; este trasfondo comprende las creencias, actitudes y comportamientos que pertenecen a la cultura meta al igual que la evasión de malentendidos culturales en contextos sociales. El programa del nivel Avanzado Bajo de la Licenciatura en Lenguas Modernas de la Universidad Javeriana promueve el desarrollo de actividades que fomentan la Competencia Comunicativa Intercultural (CCI); sin embargo, también es necesario fortalecer el uso de experiencias en las cuales se incentive a los estudiantes a reflexionar críticamente y a darse cuenta de que la comunicación con culturas extranjeras no sólo se trata de aprender un idioma, sino también de comprender diferentes perspectivas y comportamientos que son diferentes a los nuestros.
El propósito de esta investigación cualitativa fue identificar el rol que podría tener una unidad didáctica estructurada según los enfoques de la Competencia Comunicativa Intercultural, el Aprendizaje Basado en Tareas y el Enfoque Comunicativo en el desarrollo de algunas tareas en el nivel mencionado. La unidad didáctica, llamada “Tejiendo Conocimiento y Encuentros Culturales”, fue diseñada con base en la ruta metodológica de Jolly y Bolitho (1998) para el diseño y elaboración de materiales y el análisis preliminar de necesidades con los estudiantes de dicho curso. Los datos fueron recolectados mediante cuestionarios y entrevistas semiestructuradas con 16 estudiantes en el segundo semestre del 2019. Después de la aplicación de tres de las tareas de la unidad y del análisis posterior de datos, se encontró que este material fue una fuente de oportunidades para el aprendizaje cultural, la comprensión transcultural y la consciencia cultural. También fue una herramienta para incrementar la motivación y el aprendizaje de nuevo vocabulario. Los datos confirmaron que este material contribuyó al desarrollo de la CCI a través del uso de tareas comunicativas significativas y que la unidad didáctica tuvo una aceptación positiva de los estudiantes pues les permitió reflexionar sobre nuevos aspectos culturales y encuentros que podrían enfrentar en el futuro.
Abstract
Getting to know a foreign culture for the first time implies awareness not only of the language but also of the cultural background in which it is situated; this comprises beliefs, attitudes and behaviors that belong to the target culture, as well as the avoidance of cultural misunderstandings in social contexts. The Low Advanced English level program in the Bachelor Degree in Modern Languages at Universidad Javeriana encourages the development of tasks that promote Intercultural Communicative Competence (ICC); however, it is also necessary to strengthen the use of experiences in which students are encouraged to reflect critically and realize that communication with foreign cultures is not just about learning a language. It also involves comprehending different perspectives and behaviors that are different from ours.
The purpose of this qualitative research was to identify the role that a didactic unit framed within an ICC approach and based on the Task-based Learning and Communicative Approaches could have in the development of some tasks of this level. The didactic unit, called “Weaving knowledge and cultural encounters”, was designed based on the methodological route by Jolly and Bolitho (1998) for the design and elaboration of materials as well as on a preliminary needs analysis with former Low Advanced students. Data was collected by means of questionnaires and semi-structured interviews with 16 Low Advanced English students in the second semester of 2019. After the application of three of the unit tasks and the subsequent data analysis, it was found that this material was a source of opportunities for cultural learning, cross cultural understanding and cultural awareness, as well as a tool for increasing motivation and learning new vocabulary. The data confirmed that this material contributed to the development of ICC through the use of meaningful communicative tasks and that the didactic unit had positive acceptance by the students as it allowed them to reflect about new cultural aspects and encounters that they could face in the future.
Keywords
Diseño de materialesUnidad didáctica
Cultura
Competencia comunicativa intercultural
Enfoque de aprendizaje basado en tareas
Keywords
Material designDidactic unit
Culture
Intercultural communicative competence
Task-based approach
Spatial coverage (cities)
Bogotá (Colombia)Spatial coverage (Municipalities of Colombia)
Bogotá, D.C. (Bogotá, Colombia)Spatial coverage (departments of Colombia)
Cundinamarca (Colombia)Spatial coverage
ColombiaThemes
Licenciatura en lenguas modernas - Tesis y disertaciones académicasMateriales de enseñanza - Bogotá (Colombia)
Multiculturalismo - Bogotá (Colombia)
Método de aprendizaje - Bogotá (Colombia)
Google Analytics Statistics