Subjetividad y tecnologías de la escritura. La formación en tiempos de poshumanismo
Date
2016-12-20Authors
Rueda Ortiz, RocioPublisher
Editorial Pontificia Universidad Javeriana
Type
Artículo de revista
ISSN
2011-2734
0120-4807
COAR
Artículo de revistaShare this record
Citación
Metadata
Show full item recordEnglish Title
Subjectivity and Writing Technologies. Training in the Time of PosthumanismResumen
Este artículo se sustenta en una investigación cualitativa sobre los procesos de formación subjetiva en las redes sociales digitales. Se parte de una cuestión filosófica fundamental: la formación humana en medio de un mundo altamente tecnologizado o poshumano. En la primera parte se expone brevemente el marco conceptual desde la relación formación-pedagogía- escritura(s), los estudios sociales de ciencia y tecnología y de cultura material. En la segunda, se describen los mecanismos de co-formación en las nuevas formas de socialidad plataformada en la red social Facebook: programabilidad, popularidad, conectividad y dataficación, donde la agencia de humanos y no humanos se pone en juego y donde se producen paradójicos procesos informales de formación individual y colectiva. Esta nueva condición lleva, en la cuarta parte, a retomar la noción de formación como artesanía en tiempos de poshumanismo.
Abstract
This paper is based on a qualitative research on subjective training processes in digital social networks. It starts with a fundamental philosophical question: human training in the midst of a highly technological world. The first part briefly explains the conceptual framework from the training-teaching-writing(s) relationship, social studies of science and technology and of material culture, that allow us to speak of the “time of posthumanism.” The second part describes the co-training mechanisms in the new forms of social interaction through technology platforms in the social network Facebook: programmability, popularity, connectivity, and datification, where the agency of humans and non-humans is at stake and where paradoxical informal processes of individual and collective training occur. This new condition leads, in the third part, to revisit the notion of training as a craft in the time of posthumanism.
Link to the resource
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/univhumanistica/article/view/15326
Google Analytics Statistics
Collections
- Universitas Humanística [1215]