La guerra de las escuelas y la psicología: Colombia 1876
Date
2014-10-03
Publisher
Pontificia Universidad Javeriana
Share this record
Citación
Metadata
Show full item recordResumen
La guerra de las escuelas fue una disputa político-militar por la formación espiritual de la población colombiana. El radicalismo liberal sustituyó en 1872 la educación religiosa, heredada de España, por la pedagogía pestalozziana. El conservatismo reaccionó para restablecer la espiritualidad del alma y la educación escolástica regentada por la Iglesia. Las ideas políticas sobre la mente humana fueron un lema de batalla y la educación su escenario bélico. La guerra de 1876 demostró la predilección popular por el discurso religioso y su consideración de la psique como un hecho sobrenatural entendible a la luz de la fe. Los términos del debate constituyen una valiosa pieza conceptual que reflejan la aproximación colombiana a la psicología en el siglo XIX.
Abstract
The war of the schools was a political-military dispute the spiritual formation of the Colombian population. The liberal radicalism replaced religious education in 1872, inherited from Spain, by pestalozzian´s pedagogy. Conservatism reacted to restore the soul and spirituality of scholastic education run by the Church. Political ideas about the human mind was a slogan of battle and your war scenario education. The War of 1876 demonstrated the popular predilection for religious discourse and consideration of the psyche as a supernatural fact understandable in the light of faith. The terms of the debate are a valuable conceptual piece, reflecting the Colombian approach to psychology in the nineteenth century.
Link to the resource
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/7142Source
Universitas Psychologica; Vol. 13, Núm. 5 (2014): Special History of Psychology; 2003-20132011-2777
1657-9267
Estadísticas Google Analytics
Collections
- Universitas Psychologica [1206]