¿Somos lo que compramos? Intercambios entre Bauman y Žižek en torno al concepto de sujeto de consumo
Date
2018-09-27Authors
Pineda Repizo, Adryan FabrizioPublisher
Pontificia Universidad Javeriana
Type
Artículo de revista
ISSN
2346-2426
0120-5323
COAR
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Citación
Metadata
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Are We What We Buy? An Exchange between Bauman and Žižek on the Concept of Subject of ConsumptionResumen
Este artículo presenta una reflexión en torno al lugar de la subjetividad en la sociedad de consumidores, poniendo en discusión dos alternativas: por una parte, la tesis de la identificación entre sujeto y mercancía, rastreable, entre otros, en Bauman, y, por otra parte, la interpretación de Žižek de la subjetividad como un excedente emergente del conflicto con el orden simbólico. El intercambio resultante entre estas alternativas muestra las relaciones constitutivas del sujeto de consumo en la dimensión del deseo, en el margen de la libertad y en el papel de la reflexividad. Finalmente, se plantea la comprensión de la relación entre el sujeto y el mundo material como una performatividad constructiva de la subjetividad.
Abstract
This paper presents a reflection on subjectivity in the context of consumer society, discussing two alternative approaches: on the one hand, the iden- tification between subject and commodity, traceable, among others, to Bauman, and, on the other hand, Žižek’s interpretation of subjectivity as an emerging surplus of the conflict within the symbolic order. The result- ing exchange between these alternatives shows the constitutive relations of the subject of consumption in the dimension of desire, in the margin of freedom, and in the role of reflexivity. Finally, the understanding of the relationship between the subject and the material world is proposed as a constructive performativity of subjectivity.
Link to the resource
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/vniphilosophica/article/view/23498
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