Análisis y desarrollo de la educación contable: temáticas de su abordaje y principales problemáticas según el pensamiento estudiantil socializado por la Fenecop (2000-2016)
Date
2018-10-09Authors
Ramírez Henao, Driver FerneyPublisher
Editorial Pontificia Universidad Javeriana
Type
Artículo de revista
ISSN
2500-6045
0123-1472
COAR
Artículo de revistaShare this record
Citación
Metadata
Show full item recordEnglish Title
Analysis and Development of the Accounting Education: Themes to be Approached and Main Problems according to the Student’s Thinking Disseminated by Fenecop (2000-2016)Resumen
Este trabajo analiza las problemáticas de la educación contable que han sido sustentadas por estudiantes mediante las ponencias que presentaron, desde el año 2000 hasta el 2016, en las comisiones educativas de los congresos nacionales organizadas en torno a la materia; jornadas que realizan conjuntamente las organizaciones estudiantiles de cada programa académico y/o facultad de Contaduría Pública en Colombia, bajo la tutela de la Federación Nacional de Estudiantes de Contaduría Pública (Fenecop). Esta federación surge en 1988, y desde entonces ha impulsado el encuentro y la organización estudiantil en torno a la disciplina. En el presente estudio se realiza un análisis de contenido a las ponencias de la comisión educativa, con lo cual se busca develar el sentido de las problemáticas que atañen a la educación contable. El examen de las veintitrés ponencias revisadas abarca (a) el estudio de las temáticas idóneas para el abordaje de la educación contable y (b) el análisis de problemas concretos de la educación contable. Ambos criterios son interpretados de acuerdo con un marco de referencia compuesto por el movimiento estudiantil contable, la modernización de Colombia y el condicionamiento de la Contabilidad. Al final del estudio se observa que los estudiantes no consideran que el análisis educativo se limite a ser un tema exclusivo del currículo, y pantean cómo los problemas identificados denuncian múltiples factores que corresponden a cuatro puntos de encuentro: el contexto, el currículo, la enseñanza y la pedagogía.
Abstract
This work examines the problems in the accounting education that have been raised by students with their presentations from 2000 to 2016, in the student’s commissions created in the national congresses dealing with this subject-matter. These events are carried out partneting with student’s associations from every Public Accountancy program and/or faculty in Colombia, under the direction of the National Federation of Public Accounting Students (Fenecop). This federation was founded in 1988. Since then it has promoted that students gather and organize around this discipline. This study consists in a content analysis of the presentations made in those student’s commissions. The aim is to disclose the sense of the problems concerning the accounting education. The examination to the 23 presentations considered herein includes: (a) to study which themes/topics are relevant when approaching the accounting education; (b) to analyze specific problems in the accounting education. Both criteria are construed according to a benchmark provided by the accounting student movement, the modernization of Colombia and the conditionings to the acounting. At the end, it can be observed that students do not think that the educative analysis is constrained to an exclusive curricular theme. Instead, they state that the identified problems make known multiple factors corresponding to four converging points: context, curriculum, teaching, and pedagogy.
Link to the resource
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuacont/article/view/23679
Google Analytics Statistics