Autoconcepto y tendencia religiosa en universitarios: propiedades psicométricas del AF-5
Date
2018-12-05Authors
Zurita Ortega, FélixSan Román-Mata, Silvia
Martínez-Martínez, Asunción
Chacón-Cuberos, Ramón
Castro-Sánchez, Manuel
Puertas-Molero, Pilar
Publisher
Pontificia Universidad Javeriana
Type
Artículo de revista
ISSN
2011-2777
1657-9267
COAR
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Citación
Metadata
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Self-Concept and Religious Tendency in University Students: Psychometric Properties of AF-5Resumen
El objetivo de esta investigación ha sido analizar las propiedades psicométricas del cuestionario AF-5 mediante técnicas de tipo exploratorio y confirmatorio en universitarios de diferentes tendencias religiosas, así como analizar la relación entre el autoconcepto y tendencia religiosa (cristianos, musulmanes y ateo-agnósticos). La muestra estuvo formada por 597 estudiantes (23.04 ± 3.72 años), donde 156 (26.1 %) eran hombres y 441 (73.9 %) mujeres, empleando como principales instrumentos el test de Autoconcepto AF-5 y una hoja de autorregistro para la tendencia religiosa. Los resultados indican que el cuestionario ofrece índices de fiabilidad superiores a α = 0.7. La factorialidad se ajusta adecuadamente al modelo de cinco factores original. Asimismo, las dimensiones académica y emocional presentan una mayor fortaleza en los cristianos, mientras que la social lo hace en los musulmanes. Las dimensiones familiar y física son más elevadas para universitarios que profesan alguna religión.
Abstract
This research aims to analyse the psychometric properties of AF-5 questionnaire using exploratory and confirmatory techniques in university students of different religious tendencies, as well as to examine the relationship between self-concept and religious tendency (Christian, Muslim and atheist-agnostics). The sample consisted of 597 students (23.04 ± 3.72 years old), where 156 (26.1%) were men and 441 (73.9%) were women, using as main instruments the AF-5 questionnaire and a self-registration sheet for religious tendendy. Results showed that AF-% questionnaire offers reliability indexes greater than α = 0.7. In addition, factors are properly adjusted with the original model with five factors. Furthermore, the academic and emotional dimensions of self-concept displayed a greater strength in Christians, whereas social dimension was stronger in Muslims. Family and physical dimensions were higher for university students who profess some religion.
Link to the resource
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/20008
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