Los candidatos de Manuel María Párraga Paredes : visibilización de una música patrimonial

Date
2019-10-17Authors
Chacón Plaza, DayanaPublisher
Pontificia Universidad Javeriana
Faculty
Facultad de Artes
Program
Maestría en Música
Obtained title
Magíster en Música
Type
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Maestría
COAR
Tesis de maestríaShare this record
Citación
Metadata
Show full item record
PDF documents
English Title
Los candidatos of Manuel María Párraga Paredes : making inherited music visibleResumen
En la música del pianista y compositor latinoamericano Manuel María Párraga Paredes se encuentra un repertorio musical colmado de exigencias técnicas, interpretativas y con ansias de una identidad nacional digna de pertenecer a un material pedagógico, de estudio y difusión. Sin embargo, su legado musical ha sido poco explorado en los escenarios artísticos y académicos a falta de interpretaciones, performances,investigaciones, grabaciones, etc.
El objetivo de este trabajo es visibilizar la obra Los Candidatos de Manuel María Párraga Paredes. Con este fin, se ha propuesto realizar un análisis musical de la pieza, aportar la primera grabación profesional y un compilado biográfico alrededor del compositor, así también, el arreglo de éstas a un formato tradicional de jazz (piano, bajo, batería y saxofón) con el propósito de patentar nuevamente su aporte al patrimonio musical colombiano.
Los resultados adquiridos apuntan a que Los Candidatos, compilado de tres polkas, conforman un producto literario que invita a regresar la mirada al repertorio nacional, aportan tanto en la formación de los jóvenes pianistas por sus elementos técnicos e interpretativos de común uso en el estudio tradicional de piano, como la comprensión cultural y las riquezas históricas que la dominan.
Esta investigación se convierte en un pilar para otros estudios que entre sus intereses se encuentre la salvaguardia del patrimonio musical de la nación. Se recomienda empezar por indagar en el contexto, la biografía del músico, lo que permitirá esclarecer, entre otras cosas, comportamientos en su música relacionados con los ideales, costumbres, pensamientos de la época. Continuar con el análisis de la obra, evitando caer en el estudio de la música como ente cerrado y autónomo. Es entonces muy útil, encontrar la manera de materializar la visibilizacion de estas músicas, en este caso los arreglos de Los Candidatos al género jazz fue parte del entramado, no obstante, todo depende de la línea creativa que el autor prefiera.
Abstract
In the music of the Latin American pianist and composer Manuel María Párraga Paredes there is a musical repertoire full of technical and interpretative demands and with an eagerness for a national identity worthy of belonging to a pedagogical material focused on research and diffusion. However, his musical legacy has been not very explored in the artistic and academic fields due to the lack of interpretations, performances, investigations, recordings, etc.
The aim of this work is to make visible the work “Los Candidatos" (The Candidates) by Manuel María Párraga Paredes. To this end, it has been proposed to make a musical analysis of the piece, provide the first professional recording and a biographical compilation around the composer, as well as the arrangement of these to a traditional jazz format (piano, bass, drums and saxophone) in order to patent again its contribution to Colombian musical heritage.
The acquired results indicate that The Candidates, compiled from three polkas, form a literary product that invites us to look back at the national repertoire. They contribute both to the training of young pianists through their technical and interpretative elements commonly used in traditional piano studies, as well as cultural understanding and the historical riches that dominate it.
This research becomes a pillar for other studies that among their interests is the safeguarding of the nation's musical heritage. It is recommended to begin by investigating the musician's biography in context, which will clarify, among other things, behaviors in his music related to the ideals, customs and thoughts of the time. Then, to continue with the analysis of the work, avoiding falling into the study of music as a closed and autonomous entity. It is therefore very useful to find the way to materialize the visibility of these musics, in this case the arrangements of The Candidates to the jazz genre was part of the framework; however, everything depends on the creative line that the author prefers.
Spatial coverage (cities)
Armenia (Colombia)Barranquilla (Colombia)
Bogotá (Colombia)
Bucaramanga (Colombia)
Cali (Colombia)
Cartagena (Colombia)
Spatial coverage (Municipalities of Colombia)
Bogota, D.C. (Bogotá, Colombia)Spatial coverage (departments of Colombia)
Amazonas (Colombia)Antioquia (Colombia)
Arauca (Colombia)
Atlántico (Colombia)
Bolívar (Colombia)
Boyacá (Colombia)
Caldas (Colombia)
Caquetá (Colombia)
Casanare (Colombia)
Cauca (Colombia)
Cesar (Colombia)
Chocó (Colombia)
Córdoba (Colombia)
Cundinamarca (Colombia)
Guainía (Colombia)
Guaviare (Colombia)
Huila (Colombia)
La Guajira (Colombia)
Magdalena (Colombia)
Meta (Colombia)
Nariño (Colombia)
Norte de Santander (Colombia)
Putumayo (Colombia)
Quindío (Colombia)
Risaralda (Colombia)
San Andrés y Providencia (Colombia)
Santander (Colombia)
Sucre (Colombia)
Tolima (Colombia)
Valle del Cauca (Colombia)
Spatial coverage
ColombiaTemporary coverage
Siglo XIXThemes
Maestría en música - Tesis y disertaciones académicasMúsica colombiana
Patrimonio cultural - Colombia
Google Analytics Statistics
Collections
- Maestría en Música [139]