Comunicación : poder, éticas y estéticas. Un estudio de caso sobre el Partido Comunista Colombiano 1991 - 2017
Date
2020-03-31Authors
Moreno Rivera, Adriana CarolinaDirectors
Sánchez Amézquita, William EnriquePublisher
Pontificia Universidad Javeriana
Faculty
Facultad de Comunicación y Lenguaje
Program
Maestría en Comunicación
Obtained title
Magíster en Comunicación
Type
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Maestría
COAR
Tesis de maestríaShare this record
Citación
Metadata
Show full item record
PDF documents
English Title
Communication : power, ethics and aesthetics. A case study on the Colombian Communist Party 1991 - 2017Resumen
Al hablar de "comunicación políticas" y "comunicación en los partidos políticos" suele pensarse en marketing político, en economía política de los medios de comunicación, o en análisis del discurso de líderes de opinión. Este trabajo de investigación busca politizar la acción comunicativa de los partidos políticos en Colombia desde un enfoque diferente: tomando como base la teoría crítica, plantea una triangulación teorética entre los discursos sobre el poder, los discursos éticos y los discursos estéticos. Su metodología vincula el Análisis del Discurso Político, el Análisis del Discurso Organizacional, y el Enfoque Histórico del Discurso. Como conclusión, la autora plantea las relaciones de poder siempre son un escenario de lo ético y un escenario de lo estético, y por lo tanto la experiencia comunicativa siempre tendrá una potencia transformadora.
Abstract
When speaking of "political communication" and “messaging of the political parties", it is usually understood as political marketing, political economy of media, or discourse analysis of the opinion leaders. This research seeks to politicize the communicative actions of political parties in Colombia from a different perspective. It articulates different theories about power discourses, ethical discourses, and aesthetic discourses, based on critical theory. Its methodology links the Analysis of Political Discourse, the Analysis of Organizational Discourse, and the Historical Approach to the Discourse. In conclusion, the author formulates how the power relationships are always a stage of the ethical and a stage of the aesthetical, and how this implies that the communicative experience will always have transformative capacity.
Spatial coverage (cities)
Bogotá (Colombia)Spatial coverage (departments of Colombia)
Cundinamarca (Colombia)Spatial coverage
ColombiaTemporary coverage
1991-2017Community
Partido Comunista ColombianoThemes
Maestría en comunicación - Tesis y disertaciones académicasAnálisis del discurso
Partidos políticos - Colombia
Poder político - Colombia
Google Analytics Statistics