Design of a digital platform with demand forecasting and costing system for the improvement of a retailer's performance indicators

Date
2020-12Authors
López Ayala, AlejandroLlano Naranjo, Mateo
Torres Romero, Juan Camilo
Moreno Mantilla, Manuela
Directors
Cárdenas Ramos, AlexanderPublisher
Pontificia Universidad Javeriana
Faculty
Facultad de Ingeniería
Program
Ingeniería Industrial
Obtained title
Ingeniero (a) Industrial
Type
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
Share this record
Citación
Metadata
Show full item record
PDF documents
Resumen
Tener un pronóstico de demanda preciso y administrar los recursos es crucial para la estrategia de los minoristas. Deben tomar decisiones como la cantidad de producto que pedir a los centros de distribución y qué productos venden a los consumidores. La gestión de sus negocios y sus ventas se ven afectadas por muchas variables como el clima, la estacionalidad, el gusto de los consumidores y la disponibilidad de los productos que solicitan, entre muchas otras. En este proyecto estos factores serán considerados en un minorista de Crem Helado, la empresa vendedora de helados más importante de Colombia, con el fin de construir una estrategia que contribuya a la administración del negocio. El impacto de este proyecto es que puede ser altamente aplicable y extrapolable a otros minoristas. La metodología para construir esta estrategia consiste en establecer un modelo que pueda predecir el comportamiento de la demanda, aplicar un sistema de costeo para gestionar los recursos y los impulsores e integrar ambos modelos en una plataforma digital que se adapte a la situación del minorista y facilite la toma de decisiones. a través de un software funcional, confiable y utilizable que busca la mejora de KPIs (Key Performance Indicators).
Abstract
To have an accurate demand forecast and to manage resources is crucial for retailers’ strategy. They must make decisions such as the amount of product to order from distribution centers and what products they sell to consumers. The management of their businesses and their sales are affected by many variables such as weather, seasonality, consumers taste and availability of the products they order, among many others. In this project these factors will be considered in a retailer from Crem Helado, the most important ice cream selling company in Colombia, in order to build a strategy that will contribute to the administration of the business. The impact of this project is that it can be highly applicable and extrapolated to other retailers. The methodology to build this strategy is to establish a model that can predict the behavior of the demand, to applicate a costing system to manage resources and drivers and to integrate both models into a digital platform that adapts to the retailer’s situation, and facilitates decision making throughout a functional, reliable, and usable software that seeks for the improvement of KPIs (Key Performance Indicators).
Themes
Ingeniería industrial - Tesis y disertaciones académicasGestión por procesos
Planificación financiera
Indicadores de gestión
Google Analytics Statistics
Collections
- Ingeniería Industrial [1121]