Devenir “That” girl : Construcción de subjetividades a través de una tendencia de internet

Date
2022-10-07Authors
Cuervo Landinez, María PaulaDirectors
Rodríguez Rondón, FloraEvaluators
Del Cairo Silva, Carlos LuisPublisher
Pontificia Universidad Javeriana
Faculty
Facultad de Ciencias Sociales
Program
Antropología
Obtained title
Antropólogo (a)
Type
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
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Citación
Metadata
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English Title
Becoming "That" girl : Constructing subjectivities through an internet trendResumen
Esta investigación busca comprender cómo opera la tendencia de internet
conocida como “That” girl o “Esa” chica (en español) en la producción de un tipo de sujeto
femenino pautado por ciertas lógicas del neoliberalismo. Tendencia popularizada en la red
social TikTok en el año 2019, esta busca difundir un estilo de vida de “bienestar” específico,
un modelo de mujer adulta que luce de cierta manera y que se caracteriza por realizar una
serie de actividades en su día a día. Para dar cuenta del problema de investigación se propuso
como objetivo principal el comprender cuáles son las tecnologías de subjetivación de la tendencia de “That girl”. Lo anterior a través de entrevistas semiestructuradas, observación directa y mapas corporales.
Abstract
This research seeks to understand how the internet trend known as "That" girl or "Esa" chica (in Spanish) operates in the production of a type of female subject, influenced by certain logics of neoliberalism. A trend popularized in the social network TikTok social network TikTok in 2019, it seeks to disseminate a specific "wellness" lifestyle, a model of adult woman who looks a certain way and is characterized by performing a series of activities in her daily life.
In order to address the research problem, it was proposed that the main objective of the study was to understand what are the technologies of subjectivation of the "That girl" trend. This was done through semi-structured interviews, direct observation and body maps.
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- Antropología [203]