“Las tecnologías del yo en el pedagogo de Clemente de Alejandría” (150-216 d.C)
Date
2022-10-14Authors
Romero Basallo, José JoaquínDirectors
Conforti Rojas, María CristinaPublisher
Pontificia Universidad Javeriana
Faculty
Facultad de Filosofía
Program
Maestría en Filosofía
Obtained title
Magíster en Filosofía
Type
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Maestría
COAR
Tesis de maestríaShare this record
Citación
Metadata
Show full item record
PDF documents
English Title
"The technologies of the self in the pedagogue of Clement of Alexandria" (150-216 B.C)Resumen
El Pedagogo, es una de las tres grandes obras del filósofo cristiano Clemente de Alejandría
(150-216 d.C), objeto de mi disertación, que consiste en indagar por la hipótesis que traigo,
la cual es a grosso modo, pensar que esta obra se podría entender como una tecnología del
yo. Para ello se plantea una apropiación de esta categoría, del filósofo francés Michel
Foucault. En virtud de lo anterior, se procede a indagar por el método arqueo-genealógico, en
clave de las apropiaciones que hago de este, para luego desarrollar las categorías centrales
(saber, sujeto y poder) en el marco de la configuración de las tecnologías del yo, conforme a
las caracterizaciones presentadas por Foucault en la Hermenéutica del sujeto, junto con
algunos ejes hallados en Historia de la sexualidad I-III y otras fuentes. Todo esto para luego
cruzar con la obra El Pedagogo, presentando con ello, una reflexión y apropiación alrededor
de la configuración de las categorías centrales explícitas en la primera parte de la
investigación. Se procede a finalizar con unas conclusiones sobre el ejercicio de entender el
trabajo filosófico de Clemente y expresar así algunas consideraciones al respecto de la crítica
que Foucault hace del mismo.
Abstract
The Pedagogue, one of the three great works of the Christian philosopher Clement of Alexandria (150-216 B.C), is the subject of my dissertation.
(150-216 A.D.), the object of my dissertation, which consists in investigating the hypothesis I bring,
which is, roughly speaking, to think that this work could be understood as a technology of the
I. To this end, I propose an appropriation of this category by the French philosopher Michel Foucault.
Foucault. By virtue of the above, we proceed to investigate by the archeo-genealogical method, in the key of the appropriations that
the appropriations that I make of it, in order to then develop the central categories (knowledge, subject and power) in
(knowledge, subject and power) in the framework of the configuration of the technologies of the self, according to the characterizations presented by Foucault.
the characterizations presented by Foucault in the Hermeneutics of the subject, together with some axes found in the
some axes found in History of Sexuality I-III and other sources. All this in order to then
The Pedagogue, presenting with it, a reflection and appropriation around the configuration of the explicit central categories of the
the configuration of the central categories explicit in the first part of the research.
research. We proceed to conclude with some conclusions on the exercise of understanding Clemente's philosophical work.
Clemente's philosophical work and thus express some considerations regarding Foucault's critique of it.
Foucault's critique of it.
Spatial coverage (departments of Colombia)
Cundinamarca (Colombia)Spatial coverage
ColombiaThemes
Maestría en filosofía - Tesis y disertaciones académicasFoucault, Michel 1926-1984 - Crítica e interpretación
Sujeto (Filosofía)
Pedagogía
Sociología de la educación
Google Analytics Statistics
Collections
- Maestría en Filosofía [230]