Los mitos de la música nacional : poder y emoción en las músicas populares colombianas, 1930-1960
View/ Open
Date
2016-04-01Authors
Hernández Salgar, OscarPublisher
Editorial Pontificia Universidad Javeriana
Fondo Editorial Casa de las Américas
Corporate Author(s)
Fondo Editorial Casa de las Américas
Type
Libro completo
ISBN
9789587169201
COAR
http://purl.org/coar/resource_type/c_2f33Share this record
Citación
Metadata
Show full item recordISSUU
PDF documents
English Title
The myths of national music : power and emotion in Colombian popular music, 1930-1960Resumen
En los últmos años, a pesar de vivir una difícil situación social, económica y política, Colombia ha aparecido sistemáticamente ubicada en los primeros lugares de percepción de la felicidad. Para algunos, esta discrepancia obedece a que la música del Caribe ha desplazado del centro de los imaginarios de la nacionalidad a las músicas de la zona andina, que han sido marcadas a su vez como tristes y melancólicas. Como resultado, existiría un imaginario que privilegia a la «melancolía andina» como rasgo predominante en la construcción de una identidad colombiana pujante y optimista. Los mitos de la música nacional estudia la construcción de estas etiquetas emocionales a través del análisis de discursos y repertorios musicales de un período de la historia colombiana marcado por un acelerado proceso de transformación. De esta manera, el trabajo evidencia la dimensión política de las emociones musicales como elemento crucial en la contrucción de «mundos de sentido», es decir, dispositivos semióticos que participan en la producción de subjetividades funcionales a determinadas relaciones de poder.
Abstract
In recent years, despite experiencing a difficult social, economic and political situation, Colombia has consistently appeared at the top of the perception of happiness. For some, this discrepancy is due to the fact that Caribbean music has displaced the music of the Andean region from the center of the national imagination, which has in turn been marked as sad and melancholic. As a result, there would be an imaginary that privileges "Andean melancholy" as a predominant feature in the construction of a vibrant and optimistic Colombian identity. The myths of national music studies the construction of these emotional labels through the analysis of discourses and musical repertoires from a period in Colombian history marked by an accelerated process of transformation. In this way, the work highlights the political dimension of musical emotions as a crucial element in the construction of "worlds of meaning", that is, semiotic devices that participate in the production of subjectivities functional to certain power relations.
Keywords
Música popular colombianaIndustria cultural
Identidad cultural
Emociones en la música
1930-1960
Spatial coverage
ColombiaTemporary coverage
1930-1960Themes
Música popular colombiana - 1930-1960Industria cultural – Colombia - 1930-1960
Identidad cultural – Colombia
Emociones en la música
Site
BogotáInformation and acquisition
https://www.javeriana.edu.co/web/editorial/-/mitos-musica-nacional
Google Analytics Statistics