De la estrategia al reconocimiento : Caso Ceci
Date
2023-12-12Directors
Hernández, MauricioEvaluators
González, CésarPublisher
Pontificia Universidad Javeriana
Faculty
Facultad de Comunicación y Lenguaje
Program
Comunicación Social
Obtained title
Comunicador (a) Social
Type
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
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Citación
Metadata
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English Title
From strategy to recognition : Ceci´s caseResumen
Hoy en día, la industria musical experimenta transformaciones significativas que impactan tanto
a artistas consolidados como a emergentes. La llegada de plataformas de streaming ha facilitado
de una u otra manera la distribución de música, otorgando una mayor libertad en la difusión de
su trabajo. Este cambio ha eliminado en gran medida las barreras tradicionales de entrada,
permitiendo a los talentos emergentes llegar directamente a sus audiencias sin depender
exclusivamente de grandes sellos discográficos.
Sin embargo, a pesar de esta libertad, existe un exceso de contenido en línea que dificulta
destacar sus productos entre la multitud, lo que demanda estrategias de promoción y marketing
más sofisticadas, para lo cual se necesita tener un alto presupuesto, el cual no es asequible para
aquellos que apenas están empezando su carrera musical.
Al tener claro que la publicidad y un plan estratégico de comunicación son esenciales para
aumentar la visibilidad de los proyectos musicales emergentes en un entorno saturado. En el
presente trabajo de grado se desarrolló una estrategia personalizada para Ceci, una artista
emergente de Bogotá.
Para aportarle al mercado se ha pensado un producto, un manual paso a paso para el desarrollo
de la marca de artistas emergentes. Este proporciona a los músicos herramientas prácticas y
estrategias específicas para construir y fortalecer su identidad de marca. Desde la creación de un
logo distintivo hasta la elaboración de un tema de campaña y concepto creativo, el manual
aborda aspectos clave para tener una marca sólida y estar un paso más adelante de destacar en un
mercado altamente competitivo, pues tenemos presente que la mezcla de libertad creativa que
puede tener un proyecto junto con estrategias de comunicación efectivas permite estar más cerca
del éxito en el panorama musical actual.
Abstract
Nowadays, the musical industry has experienced some significant transformations that impact not only the well-established artists but also the emerging ones. The arrival of streaming platforms facilitates the process of distribution, making it more freeing for the artist. This change eliminated the traditional barriers allowing new emerging talents to get directly to their audiences without the need for Record Labels.
However, besides the freedom, there is an excess of up-and-coming online content. This makes it a lot harder to stand out from the crowd, which demands a whole new bunch of sophisticated promotion and marketing strategies that require lots of investment and a high budget, not affordable by many of these new talents.
By having a clear knowledge of what type of advertisement and which strategies are the best for them to have a better visibility of their musical projects, it will be a lot easier for them to stay and position themselves in a highly competitive market. In this thesis we developed a personalized strategy for Ceci, a local and emerging Colombian artist, from Bogotá.
In order to contribute to the musical industry, we elaborated a product: step by step guide for the development and branding of emerging artists. This provides the musicians with some tools and specific strategies to build and strengthen their brand identity, from the creation of a distinctive logo to the development of a campaign and creative concept or big idea. This guide addresses the key points to be able to have an established and solid brand, so that the artist may have a step forward into recognition in the industry. We are sure that with the creative freedom of each individual and the structure of effective communication strategies, they will be able to be closer to success than any other artist in their same position.
Spatial coverage (cities)
Bogotá (Colombia)Spatial coverage (Municipalities of Colombia)
Bogotá, D.C. (Bogotá, Colombia)Spatial coverage (departments of Colombia)
Cundinamarca (Colombia)Spatial coverage
ColombiaTemporary coverage
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