Canciones que marcaron mi tiempo: la experiencia de la mujer durante la década de 1960 con base en la música de Joni Mitchell, Carole King y Nina Simone
Date
2024-04-08Authors
Liévano López, MaríaDirectors
Ganitsky Baptiste, TaniaEvaluators
Torres Duque, Óscar AlbertoPublisher
Pontificia Universidad Javeriana
Faculty
Facultad de Ciencias Sociales
Program
Estudios Literarios
Obtained title
Profesional en Estudios Literarios
Type
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
Share this record
Citación
Metadata
Show full item record
PDF documents
English Title
Songs that depicted my times: an analysis of women's experiences during the 1960s with the music of Joni Mitchell, Carole King, and Nina SimoneResumen
Esta tesis tiene el objetivo de investigar la experiencia de la mujer durante la década de 1960 en Estados Unidos usando las canciones de Joni Mitchell, Carole King y Nina Simone como objetos de análisis. Con el objetivo de investigar estas obras desde una perspectiva literaria, en esta tesis propongo investigar como varias canciones exploran ciertos temas relacionados con la experiencia de la mujer durante este momento histórico dado.
Para explorar el efecto de las transformaciones socioculturales en las experiencias personales de las mujeres, usaré seis canciones de Joni Mitchell; un análisis detallado de estas canciones demostrará como estos cambios crearon un impacto emocional en aspectos como el embarazo y la maternidad (usando la canción Little Green), como la naturaleza transaccional de la creación artística afectaba a las mujeres (con la canción The Gallery) y de la manera mediante la cual Mitchell crea una visión del amor, el matrimonio y la libertad como tópicos intrínsecamente enlazados (mediante las canciones I Had a King, Chelsea Morning, Cactus Tree y Both Sides Now).
A diferencia de Mitchell, las experiencias de Carole King fueron más cercanas a lo que dictaba la convención estadounidense, mientras que estas expresaban un cambio más sutil en las tendencias culturales; las canciones que analizaré destacarán la intersección entre estas. Entre los tópicos que discutiré se encuentran: el amor materno (con la canción Child of Mine); cómo el amor romántico cambió para las mujeres cuando la revolución sexual normalizó el sexo (con una discusión de las canciones Will You Love Me Tomorrow? y Oh No Not My Baby); la canción He Hit Me (And It Felt Like a Kiss) será usada como objeto de estudio para destacar la naturaleza explotadora de la apropiación cultural en Estados Unidos; analizaré la canción Pleasant Valley Sunday con base en The Feminine Mystique de Betty Friedan y en la “teoría de la ansiedad” creada por Sandra M. Gilbert y Susan Gubar, mientras que exploraré como el elemento del performance crea significado en in (You Make Me Feel Like) A Natural Woman.
Para concluir, exploraré temas como el movimiento de los derechos civiles, las experiencias de las mujeres negras y la interseccionalidad usando las obras de Nina Simone; la intersección del racismo y la misoginia es fundamental a la hora de analizar la música y las experiencias de Simone. Cómo lo hice con Mitchell y King, analizaré la maternidad usando la canción Go Limp, pero pensada específicamente desde la perspectiva de las mujeres negras. Usando la canción Four Women, expresaré como Simone piensa en el impacto simultáneo del colorismo y la hipersexualización en las mujeres negras, mientras que un análisis de Marriage is for Old Folks demostrará como la institución del matrimonio es pensada desde la perspectiva de la represión general. Además, analizaré los distintos tipos de canciones que Simone creaba para empoderar a la comunidad afroamericana y para protestar en contra del racismo. Las canciones que usaré son: Mississippi Goddam, I Wish I Knew How It Would Feel to Be Free, To Be Young, Gifted and Black y Ain’t Got No, I Got Life.
Abstract
This thesis will use several chosen works by Joni Mitchell, Carole King, and Nina Simone to examine the female experience in the United States during the 1960s. Aiming at analysing these works from a literary perspective, this thesis will investigate how different songs explore several themes related to the female experience during this given time and space.
In order to explore how the decade’s social transformations affected the experiences of individual women, six songs by Joni Mitchell will be analysed; an in-depth analysis of these songs will show how social changes during the 1960s had an emotional impact on pregnancy and motherhood (using the song Little Green), how the transactional nature of artistic creation affected women (with the song The Gallery), and how Mitchell writes about the intertwining of love, marriage, and freedom (through the songs I Had a King, Chelsea Morning, Cactus Tree, and Both Sides Now).
Unlike Mitchell's, Carole King's experiences reflected women's traditional gender roles during the decade, while conveying a subtler shift in cultural attitudes; the songs I will analyse will highlight the intersection between these. Among the topics I will discuss are: maternal love (with the song Child of Mine); how romantic love changed for young women when the sexual revolution and the invention of birth control normalized premarital sex (with an examination of the songs Will You Love Me Tomorrow? and Oh No Not My Baby); the song He Hit Me (And It Felt Like a Kiss) will be used to highlight the exploitative nature of cultural appropriation in the United States; I will use Sandra M. Gilbert and Susan Gubar’s theory of “The Anxiety of Authorship” and Betty Friedan’s book The Feminine Mystique to analyse the song Pleasant Valley Sunday, whereas I will explore how the element of performance conveys meaning in (You Make Me Feel Like) A Natural Woman.
Finally, I will explore themes such as intersectionality, the civil rights movements, and the experiences of black women through the works of Nina Simone; the intersection of racism and misogyny is fundamental to an analysis of Simone’s music and experiences. As I did with Mitchell and King, I will explore motherhood with the song Get Limp, but with an understanding of how racism affects motherhood for black women. Through the song Four Women, I will analyse the double impact of colourism and hypersexualization on black women, whereas an examination of Marriage is for Old Folks will highlight how marriage as an institution is viewed through the lens of general oppression. To conclude, I will analyse the different types of songs Simone created in order to empower black people and protest against racism. These songs are: Mississippi Goddam, I Wish I Knew How It Would Feel to Be Free, To Be Young, Gifted and Black, and Ain’t Got No, I Got Life.
Keywords
FeminismoMúsica
Años sesenta
Racismo
Revolución sexual
Derechos civiles
Cantautoras
Contracultura
Keywords
FeminismMusic
Sixties
Racism
Sexual revolution
Civil rights
Singer-songwriters
Counterculture
Google Analytics Statistics
Collections
- Estudios Literarios [514]