La paradoja de las transgresiones musicales: el ruido como energía libidinal
Data
2018-12-27Autor(es)
Campesato, LilianPublisher
Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá
Tipo
Artículo de revista
ISSN
2215-9959
1794-6670
COAR
Artículo de revistaCompartilhe este registro
Citación
Metadata
Mostrar registro completoTítulo em inglês
The Paradox of Music Transgressions: Noise as a Libidinal EnergyResumo
I establish a reflection about the psychoanalytic concepts of repression and death drive. Within this framework, these concepts are linked to the process of rejection, acceptance and transgression of some elements that constitute the basis of artistic creation. The relationship between transgression and acceptance of noise can be understood as a dialectical and dynamic process. On the one hand, noise can be understood as a disturbing, not desirable, suppressed and repressed event; on the other hand, can become something acceptable and desirable when incorporated as an aesthetic element. This oscillatory process of acceptance and rejection may be related to two concepts of Freudian psychoanalytic theory: repression and the death drive. These concepts may help to understand the return of what was repressed, what is to be avoided, and what is perceived as noise, connecting this “return” to the idea of remembering something that has been repressed. In an aesthetic context this remembrance binds to a dynamic motion within the artistic transformations, pointing out to two seemingly paradoxical situations: repression noise (prostration) and its recall (drive). By pursuing this parallel between noise and psychoanalysis, I intend to understand the mechanism from which an uncomfortable, noisy and sometimes destructive element becomes crucial to overcome a conservative inertia and thus set in motion a spring that propels the cultural dynamics. Although denoting a paradox, this dynamic, allows the incorporation of what is considered to be undesirable, and consists in an essential operation in the transformative processes of music.
Abstract
Este artículo hace parte de un proyecto de investigación más amplio que considera el ruido como un agente de transformación musical. Desde esta perspectiva, hago una reflexión sobre los conceptos psicoanalíticos de represión y pulsión de muerte. En este contexto, estos conceptos están vinculados al proceso de rechazo, aceptación y transgresión de algunos elementos que constituyen la base de la creación artística. La relación entre la transgresión y la aceptación del ruido puede entenderse como un proceso dialéctico y dinámico. Por un lado, el ruido puede entenderse como un evento perturbador, indeseable, suprimido y reprimido; por otro lado, puede convertirse en algo aceptable y deseable cuando se incorpora como un elemento estético. Este proceso oscilatorio de aceptación y rechazo puede estar relacionado con dos conceptos de la teoría psicoanalítica freudiana: la represión y la pulsión de muerte. Estos conceptos pueden ayudar a comprender el regreso de lo que se reprimió, lo que se debe evitar y lo que se percibe como ruido, conectando este “regreso” a la idea de recordar algo que ha sido reprimido. Al hacer este paralelo entre ruido y psicoanálisis, busco comprender el mecanismo por el cual un elemento incómodo, ruidoso y a veces destructivo se vuelve crucial para superar una inercia conservadora y así activar un resorte que impulsa la dinámica cultural. Aunque denota una paradoja, esta dinámica permite la incorporación de lo que se considera indeseable y es una operación esencial en los procesos de transformación de la música.
Link para o recurso
http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cma/article/view/21940
Google Analytics Statistics